fbpx

Waarom je in 2020 NOOIT op ‘Bericht promoten’ wil klikken

door jan 19, 2020Social media0 Reacties

Klikken op promoten is verleden tijd

Marketing voor bedrijven is nogal veranderd sinds we lokaal kunnen adverteren met Facebook. Als je Facebook gebruikt voor je bedrijf, dan is de kans groot dat je weleens een Facebookbericht hebt gepromoot.

Je wil graag adverteren op Facebook, je klikt op de knop ‘Bericht Promoten’ en hoopte dat je opeens meer klanten gaat krijgen.

Nou, ik moet je even uit die droom helpen.

Als je deze knop veel gebruikt, dan is de kans groot dat het je veel geld gaat kosten, zonder dat het echt wat oplevert. Op deze manier is het niet moeilijk om honderden, of zelfs duizenden euro’s kwijt te raken.

Jaren geleden was het advertentieplatform van Facebook nog in het beginstadium en was het nog erg ingewikkeld voor veel bedrijfseigenaren.

In 2012 introduceerde Facebook een gemakkelijkere manier om te adverteren en om je content te promoten met de knop ‘Bericht Promoten’. Met deze optie kon je eindelijk een promotiecampagne aanmaken zonder je Facebookpagina te hoeven verlaten.

De knop ‘Bericht Promoten’ biedt enkel een snelle en eenvoudige manier om je marketingbudget te besteden en om meer mensen te bereiken met je Facebookberichten. Het is tegenwoordig veel moeilijker om gevonden te worden via Google (en andere zoekmachines) dus veel bedrijven gebruiken nu de knop ‘Bericht Promoten’ om hun berichten bij de doelgroep terecht te krijgen, omdat het snel en simpel is.

Dit betekent alleen niet dat het ook slim is.

Wat gebeurt er als je een bericht promoot met deze knop?

Je gaat naar je Facebookpagina, gaat naar je bericht die je wil promoten (adverteren) en klikt dan op ‘Bericht Promoten’.

Vervolgens stel je je doelgroep, je budget en de duur van de campagne in en klikt op “Promoot”.

Wat je misschien niet doorhebt is dat Facebook zojuist een nieuwe promotiecampagnein je persoonlijke advertentieaccount heeft aangemaakt met ‘Betrokkenheid’ als doelstelling.

Facebook kiest automatisch voor deze doelstelling – het is eigenlijk gemakzuchtig adverteren.

En dat is waar het fout gaat.

Waarom je nooit op ‘Bericht Promoten’ moet klikken

Facebook optimaliseert je campagnes afhankelijk van de doelstellingen die je kiest.

Als je kiest voor de doelstelling ‘Verkeer’, dan optimaliseert Facebook voor kliks op de link naar je website. Als je kiest voor de doelstelling ‘Conversies’, dan analyseert Facebook wie al eerder op je website een bepaalde actie heeft ondernomen en probeert vervolgens eerst de doelgroep te bereiken die hier het meest op lijkt.

Maar als je enkel op ‘Bericht Promoten’ klikt, dan zal Facebook altijd optimaliseren voor alleen meer interactie met je bericht.

Dit betekent dus meer likes, reacties en mensen die je bericht delen. Soms kan dit (bijna) prima zijn als dat je doel is, maar op deze manier kun je nog steeds niet kiezen waar je advertentie geplaatst wordt of wat er überhaupt mee gebeurt.

Dus, zelfs als je besluit om een bericht met een link naar je website te promoten met de knop ‘Bericht Promoten’, zal Facebook je campagne optimaliseren voor interactie, en niet voor kliks op je link. Heb je ooit een Facebookbericht gezien met heel veel likes (omdat ze zich richten op een brede doelgroep)?

Je moet wel onthouden dat de kans bestaat dat maar een klein deel van de mensen (likes) doorklikken naar je website, je evenementenpagina of je landingspagina. Als je gaat voor conversies en verkopen, dan heb je niks aan likes. Je wil resultaten zien.

Weinig Targeting-opties

Als je naar de targeting kijkt van de knop ‘Bericht Promoten’, dan heb je drie opties:

  1. Mensen die je pagina leuk vinden – adverteren naar al je fans
  2. Mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden – adverteren naar al je fans en al hun vrienden
  3. Mensen die je kiest door middel van targeting – adverteren naar een specifieke doelgroep naar keuze

Laten we deze opties eens beter bekijken.

Mensen die je pagina leuk vinden:

Als je bestaande likes niet van hoge kwaliteit zijn, omdat je ze niet op de juiste manier hebt verkregen (niet veel bedrijven weten hoe dit moet), dan ben je direct een deel van je geld aan het weggooien.

Mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden:

Het maakt niet uit of je superrelevante likes (fans) hebt, je verspilt nog steeds tijd en geld – de Vrienden van Fans zijn ook niet per definitie de juiste doelgroep. Dit omdat ze niet in de regio van je bedrijf wonen, of omdat ze gewoon geen interesse hebben in wat je te bieden hebt.

Het is voor Facebook dus eigenlijk niet mogelijk om de meest relevante mensen te vinden. Ook is het voor jou onmogelijk om een extra laag interesses toe te voegen om de doelgroep specifieker te maken.

Mensen die je kiest door middel van targeting:

Dit klinkt goed omdat je je advertentie op bepaalde interesses kan richten, maar je hebt op deze manier alsnog maar weinig opties. Je kunt met ‘Bericht Promoten’ namelijk geen enkel gedrag als targeting instellen. Je kunt ook geen mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in interesse A en interesse B tegelijk.

Ook kun je je huidige Facebookfans niet uitsluiten bij het gebruik van Aangepaste Doelgroepen voor je targeting (om puur naar nieuwe mensen op zoek te gaan).

Het maakt niet uit hoe je de targeting uitvoert, je gaat geld verliezen. Of het nou 10% of 30% van je budget is, het kan oplopen tot duizenden euro’s van je advertentiebudget, allemaal weggegooid geld.

En misschien nog wel het allerbelangrijkste is dat je de ‘plaatsing’ van de advertenties waar je voor betaalt niet kunt bepalen.

Geen controle over de plaatsing van je advertenties

Wanneer je de ‘Bericht Promoten’ knop gebruikt kun je er niet voor kiezen waar de advertentie wordt geplaatst – de standaardoptie is altijd ‘Overzichten op Desktop’ en ‘Overzichten op Mobiel’.

Je weet al dat Facebook automatisch al erg veel optimalisatie voor je regelt. Vaak zullen hun algoritmes zich richten op de goedkoopste manier om een doelstelling te behalen, ook als dit ten koste gaat van de algemene campagneresultaten. Ze zouden je graag veel likes en interactie willen bieden, maar dat betekent niet direct resultaten.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een wijnproeverij voor je restaurant wil organiseren en je wil hier kaartjes voor gaan verkopen. Als je ervoor kiest om op ‘Overzichten op Desktop’ en ‘Overzichten op Mobiel’ te adverteren, dan kan Facebook er (helaas) automatisch voor kiezen om 99% van je advertentiebudget te gebruiken voor de ‘Overzichten op Mobiel’ (omdat het minder duur is dan de ‘Overzichten op Desktop’), ongeacht of dat ervoor zorgt dat je meer kaartjes verkoopt.

We weten uit ervaring dat zelfs wanneer een website responsive en mobiel-vriendelijk is, het conversiepercentage op mobiel gewoonlijk 2 tot 3 keer lager is dan op desktop.

Mobiele conversie kan lager zijn omdat het soms even niet uitkomt om een inschrijfformulier in te vullen op je smartphone. Als de website niet mobiel-vriendelijk is, dan kan het zelfs nog vervelender zijn.

Als je dus voor beide plaatsingen kiest (soms kan je dit niet kiezen met de knop ‘Bericht Promoten’), dan krijg je hoogstwaarschijnlijk veel mobiel verkeer en een lager conversiepercentage.

En als je probeert om mensen van Facebook wil leiden naar je evenementenpagina, je website of iets anders buiten Facebook, dan heb je conversies harder nodig dan “likes”.

En vergeet Instagram niet. Je kan Instagramadvertenties runnen vanuit je Advertentieaccount op Facebook. Dit kan niet via de knop ‘Bericht Promoten’.

En, als je toch voor de doelstelling betrokkenheid gaat, dan raden we aan om Instagram toe te voegen als plaatsing van je advertentie zodat je ook likes op Instagram kan krijgen van mensen die je advertentie niet op Facebook zien.

Wat kan je eraan doen?

Je kunt beter stoppen met adverteren via de knop ‘Bericht Promoten’ die je vindt onderaan je Facebookbericht, tenzij je geld letterlijk aan een boom groeit.

Het maakt niet uit wat voor een bedrijf je hebt, de doelgroep die je wil bereiken kun je gemakkelijker bereiken door advertenties te creëren via Facebook Business Manager.

Ja, het kan je wat meer tijd kosten, maar je kunt op deze manier wel je eigen doelstellingen kiezen en dat is voor je bedrijf toch een stuk logischer. Je kunt de meest relevante doelgroepen uitkiezen die het beste aansluiten bij jouw bedrijf en je hebt volledige controle over waar jouw advertenties worden geplaatst.

Door deze technieken te combineren bespaar je al een groot deel van je advertentiebudget. Uiteindelijk zou je doel niet moeten zijn om meer likes en reacties te krijgen, maar om mensen tot actie aan te zetten – je website bezoeken, een product kopen op je website, inschrijven voor een actie met hun e-mailadres, een cadeaubon aanschaffen of gewoon een afspraak maken – en je zou er alles aan moeten doen om deze resultaten te behalen op de meest effectieve manier.

Bonustip: Maak gebruik van complexe campagnes met vlijmscherpe targeting

Wil je het online adverteren op een professionele manier aan gaan pakken maar weet je niet waar je moet beginnen?

Plan dan vandaag nog een strategiegesprek in zodat we samen kunnen gaan kijken of wij met onze bewezen strategieën jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Klik hier om vandaag een gratis gesprek te plannen.

Over Vincent

Na ruim 5 jaar te hebben gewerkt als freelancer in onder andere Atlanta, Amerika, werd het tijd om mijn kennis in Nederland verder in te zetten. Na het opzetten van een team werd het mogelijk ruim 150+ organisaties exponentieel te laten groeien met content marketing.

Sociofy - E-book Cover

Zó kom je aan klanten in 2020

Ontdek hoe je jouw campagnes op Facebook winstgevend maakt! 

Gelukt!